Publicador de continguts


La Fundació Turisme Palma 365 i l’ONCE uneixen esforços per a promocionar Palma com a destinació de turisme accessible


27 de febrer de 2024

La Fundació ha organitzat, de la mà de l’ONCE, una jornada formativa dirigida als guies turístics

Javier Bonet: “Des de la Fundació apostam per desenvolupar projectes que ens ajudin a posicionar Palma com una ciutat inclusiva, accessible i oberta per a tothom”

Aquesta iniciativa es troba emmarcada dins el projecte de la Fundació “Palma per a tothom”

Palma, 27 de febrer de 2024.- Amb el propòsit de convertir Palma en una ciutat inclusiva, la Fundació Turisme Palma 365, juntament amb l’ONCE, ha organitzat una jornada formativa dirigida als guies turístics amb l’objectiu de crear visites guiades adaptades per a persones amb discapacitat visual.

Durant tota la jornada, tècnics de l’ONCE han explicat als guies turístics diferents maneres de desenvolupar una visita guiada adaptada i han tractat punts com la ceguesa i la deficiència visual; la relació i interacció social; la seguretat i organització de l’entorn; l’ajuda al desplaçament; pràctica de tècnica-guia; i l’accessibilitat per a les persones amb discapacitat visual.

Tal com ha assenyalat el tinent de batle de Turisme, Cultura i Esports, Javier Bonet, aquesta iniciativa, que es troba emmarcada dins el projecte de la Fundació “Palma per a tothom”, té com a objectiu donar a conèixer a persones amb discapacitat visual els punts més emblemàtics de la ciutat d’una manera totalment nova. En aquest sentit, Bonet ha declarat que “des de la Fundació apostam per desenvolupar projectes que ens ajudin a posicionar Palma com una ciutat inclusiva, accessible, oberta per a tothom”.

Cal recordar que el passat mes de febrer la Fundació va organitzar una visita guiada pilot per a afiliats de l’ONCE, en la qual varen participar unes 24 persones amb diferents graus de discapacitat visual. La visita, que va tenir unes valoracions molt positives per part dels usuaris, es va presentar amb el nom de “Sensacions”, i en el seu recorregut es va donar l’oportunitat als participants de reconèixer textures a través del tacte a mesura que anaven descobrint la història i curiositats de la ciutat; de degustar productes típics mallorquins o d’olorar els aromes propis d’un jardí mediterrani, a més de poder tocar les maquetes de la rosassa de la Seu, del Museu Diocesà o del Drac de na Coca.

Aquesta col·laboració inclou la promoció de la mà de l’ONCE dels plànols tactovisuals editats recentment per la Fundació Turisme Palma 365, amb la col·laboració de l’empresa especialitzada PuntoDIS, que ha aportat la seva àmplia experiència a transmetre informació accessible per a totes les persones.

S’han editat 4 models de plànols de mà, cadascun amb una ruta diferent (Palma alta, Palma baixa, Santa Catalina i Cala Major), impresos amb relleus i en braille, especials perquè persones amb discapacitat visual de diferents nivells les puguin seguir amb facilitat. A més, en aquests plànols s’ha treballat també des de criteris específics de disseny per a millorar-ne l’accessibilitat cognitiva, un aspecte molt valuós per a les persones que tenen alguna dificultat de comprensió lectora o d’orientació. Això significa que també estrangers, persones majors o nins poden sentir-se familiaritzats amb aquesta forma de mapa accessible gràcies a aquests elements especials.

Per altra banda, s’ha incorporat també la tecnologia com a element clau i com a eina complementària per a dur a terme l’experiència de l’usuari a un nivell d’accessibilitat molt més complet en possibilitats d’inclusió. Mitjançant la tecnologia Map’s Voice, una plataforma a la qual s’accedeix mitjançant un codi QR, els usuaris seran guiats per veu per a recórrer les diferents rutes amb detalls informatius de cada lloc d’interès en 4 idiomes: català, castellà, anglès i alemany, amb texts en format d’alt contrast i lectura de veu. Els continguts d’aquesta plataforma s’han adaptat també per a persones amb discapacitat cognitiva.

Al mateix temps, tal com ha declarat el tinent de batle, la Fundació, amb el propòsit de promocionar la ciutat com a destinació de turisme accessible, té prevista la col·laboració amb agències de viatges especialitzades per a crear paquets turístics adaptats en funció de les capacitats o de les necessitats dels clients.

Palma per a tothom

El projecte “Palma per a tothom” neix amb l’objectiu de crear rutes turístiques per a tots, que incloguin la visita als punts d’interès més emblemàtics de la ciutat de Palma. En les primeres fases del projecte es va cercar dur a terme una descripció detallada sobre l’accessibilitat física i sensorial de les rutes en si mateixes, així com dels museus, monuments i altres punts d’interès que aquestes inclouen, de manera que cada persona, en funció de les seves capacitats, pugui decidir si pot accedir a un punt o no, o si hi ha d’accedir acompanyada.

Per a aconseguir aquest objectiu es varen dur a terme auditories per a determinar el nivell d’accessibilitat de les rutes i dels seus punts d’interès.

Actualment s’han definit quatre rutes: Palma alta, Palma baixa, Cala Major i Santa Catalina. Aquesta informació es recull en un mapa desplegable disponible en format paper a les oficines de turisme o que es pot descarregar en format digital a través del web turístic www.visitpalma.com.

Data darrera modificació: 28 de febrer de 2024